La síndrome de la cabana o quan el confinament ens ha calat fins als ossos.

No podem posar en dubte que el confinament que hem viscut aquests mesos ens ha afectat a tots d’alguna manera. Hem canviat els nostres hàbits radicalment i l’impacte és innegable.

Molta gent ha trobat a casa seva una fortalesa segura lliure de contagis en la qual poder protegir-se. Mentre per la finestra d’internet es poden observar de lluny els terribles números que deixa la pandèmia, des de casa els murs i mesures que prenem ens donen la sensació de seguretat que contrasta amb el perill que es descriu a l’exterior.

I de sobte sorgeix una notícia que esperàvem amb ambivalència; “Es pot sortir a passejar: es poden reobrir alguns negocis. Recuperarem part de la nostra vida passada”. I l’alegria que esperàvem que sorgís no apareix. El que sí apareix són dubtes i por. “Per quin motiu voldria jo sortir si a casa ja estic bé?”.

Ens hem creat una sensació de búnquer a casa i ara sortir ens pot semblar molt perillós. Això és el que anomenem la síndrome de la cabana.

És més; anem a afegir a aquesta situació tot l’esforç que hem fet per a què estar tancats a casa sigui una cosa suportable o fins i tot agradable: totes les activitats que hem ideat, les rutines per estar bé, manualitats, videoconferències… Si hi ha persones que es veuen ara més amb les seves amistats i família que abans! Moltes empreses s’han esllomat per poder facilitar el teletreball i algunes persones es pregunten per què carai haurien de desplaçar-se al lloc de treball si es pot fer còmodament des de casa, amb més comoditats i menys temps.

Però la realitat és la que és, i el desconfinament no s’atura. Potser hi haurà alguns hàbits que canviïn, però no sembla que sigui a curt termini. Així que sortir, haurem de sortir de casa una altra vegada. Què fem amb aquest gran problema? Sortim de búnquer? Què fem amb la por?

Intentarem descobrir algunes claus per lluitar contra la síndrome de la cabana:

1. Primer de tot cal reconèixer que hi ha aquesta por: ja sabeu que per a mi és molt important acceptar i donar espai a totes les emocions. La por no vol dir que no siguis valent/a; la valentia no és l’absència de por, sinó que es tracta de, tot i la por, seguir endavant amb el que necessites.

2. Hem d’entendre que per ara la sortida és opcional en la majoria de casos; no hi ha obligació de res.

3. La por es fa gran si ho evitem o ignorem, i es fa petita si li mirem als ulls, de manera que podem programar una sortida gradual, a poc a poc, però constant. Que ens ajudi a anar-nos acostumant a la realitat i comprovar que també podem sentir seguretat fora de casa.

4. Recorda seguir les normes de seguretat i higiene que recomanen les autoritats sanitàries; si les compleixes pots sentir-te segur/a.

5. El confinament ens ha canviat. No som la mateixa persona. I aquest canvi sense dubte, i per molt sofriment o moments durs que succeïssin, ha estat a millor. Ens hem posat davant d’un gran mirall que no podíem evitar. Pel que cal preguntar: ¿tu que has après en el confinament? Què ha millorat en tu en aquesta crisi?

6. És important respondre la pregunta anterior perquè la resposta ens donarà moltíssim poder. I és des d’aquest sentiment d’agència, de capacitat de fer coses amb les teves pròpies mans, que et seràs més capaç de vèncer aquesta por.

7. No renunciïs a la part del confinament que t’ha agradat: si has començat nous hàbits com cuinar plats suculents, aprendre una habilitat nova, tenir més contacte amb persones, ordenar més casa teva … millor no els abandonis. És quelcom que ha enriquit la teva vida i la fa més interessant.

8. Practica algun exercici relaxant, com la meditació o la relaxació, que et permeti baixar revolucions i prendre aquesta situació amb més serenitat.

Així mateix, si teniu dificultats per seguir en confinament també podeu consultar aquestes petites estratègies:

1-      Seguiu un horari: tot i estar confinats/des, feu un horari que inclogui aquelles rutines important per vosaltres (aixecar-vos a una hora raonable, higiene personal, odre d ela casa, àpats a les hores habituals, moments d’oci…)

2-      Vestiu-vos. Tot i estar confinats, no aneu en pijama tot el dia. No cal que us arregleu com per anar a treballar, podeu fer servir roba còmode, però sí canviar-vos per anar a dormir i al aixecar-vos; el vostre cos entendrà que toca estar actius i us sentireu més cuidats/es.

3-      Feu exercici: hem de tenir en compte que al no sortir fem menys activitat física i això s’ha de compensar. Fer exercici ens cans ai ans ajudarà a dormir millor, però també ocupa un temps del nostre dia a dia i per tant ens distreu: A més a més, genera endorfines que ens fan sentir més satisfets/es i alegres. Podeu trobar exercicis per fer a casa a internet fàcilment.

4-      Restringiu les tasques de la feina a un horari tancat per tal de no pensar-hi constantment; fora d’aquest horari no es pot respondre a correus i trucades laborals.

5-      Feu videotrucades sempre que ho necessiteu; us ajudarà a sentir-vos en companyia i tot i que no sigui el mateix, tindrem  ala gent més a prop.

6-      No mireu en accés les noticies, especialment si sentiu angoixa després de mirar-les.

7-      Si preneu les mesures de protecció recomanades per les fons oficials és segur sortir al carrer, per tant no cal tenir por de fer-ho.

8-      Mantenir un oci atractiu al dia. Per fer-ho us recomano l’article que vaig escriure a la meva web amb 30 idees per fer durant el confinament. Ho podeu trobar a fent click sobre aquestes paraules.

9-      Relaxeu les exigències: és una situació excepcional i per tant no podrem treballar, ni estudiar, ni tenir la casa tant neta com ens agradaria. Perdonem-nos –ho. No passa res.

10-   Intentem incloure, si no ho fèiem, exercicis de relaxació o meditació en la nostra rutina diària per tal de no tenir ansietat acostament durant aquest període.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: